Oplossingsgericht technieken in de spreekkamer

Datum: 
woensdag, 20 november, 2013 (Hele dag)
Locatie: 
Bedrijfsartsen Amsterdam

Kosten

€ 0,00 
In 10 minuten de regie bij de patiënt
Oplossingsgerichte technieken voor in de spreekkamer
 

Tijdens uw spreekuur heeft u maximaal 10 minuten de tijd per consult. De volgende patiënt is iemand met burnoutklachten en een externaliserende copingstijl. Tijdens het consult probeert u met veel moeite deze patiënt in beweging te krijgen zodat de persoon zelf plannen gaat maken. Aan het eind van het consult bent u vermoeid en heeft u het idee dat de patiënt niets zal veranderen. Herkenbaar?
 
Deze nascholing gaat in op het vraagstuk hoe u binnen korte tijd de regie kan terugleggen bij de patiënt, door middel van oplossingsgerichte technieken. In deze benadering richt de arts zich op het motiveren tot verandering, in plaats van het richten op het probleem. Oplossingsgerichte therapie is een respectvolle, snelle en toekomstgerichte benadering die een patiënt in zijn kracht zet. Irritatie, weerstand en frustratie leert u te voorkomen, bij de patiënt en bij uzelf. Ook leert u hoe u met uw houding de kracht en hulpbronnen van de patiënt naar boven haalt: uw manier van vragen stellen bepaalt namelijk ook de richting van de patiënt.
Resultaat: de patiënt ontwikkelt hoop en motivatie en er gaat geen kostbare tijd verloren aan goed bedoelde adviezen die niet worden opgevolgd.
 
De oplossingsgerichte technieken zijn o.a. geschikt bij de begeleiding van:
  • patiënten met een chronische ziekte
  • patiënten met onbegrepen lichamelijke klachten en/of psychische problematiek
  • klagende- en externaliserende patiënten, ongemotiveerde cliënten
  • patiënten met een ongezonde leefstijl
 
De workshop is opgebouwd uit een combinatie van theorie over oplossingsgerichte therapie en veel oefenen met de technieken, inclusief praktijkvoorbeelden en casuïstiek. De technieken zijn gemakkelijk te leren en snel toepasbaar, dus u heeft er de volgende dag al baat bij.
 
(Competenties: Communicatie en gezondheidsbevorderende activiteiten.)
De deelnemer kan na afloop van de nascholing:
  • de techniek van de oplossingsgerichte gespreksvoering toepassen
  • de diverse patiëntengroepen herkennen waarbij deze methode geschikt kan zijn
  • de patiënt stimuleren met door de cliënt zelfbedachte interventies.
  • genieten van een effectievere gespreksvoering in de spreekkamer.
 
Doelgroep: Bedrijfsartsen en huisartsen
 
Accreditatiepunten: 6 (in aanvraag)
 
Tijd: 9.30 – 16.30