Oplossingsgericht werken

Deze manier van werken komt voort uit de psychotherapie en wordt steeds vaker toegepast in het onderwijs, zorginstellingen, huisartsenpraktijken en andere organisaties en bedrijven.

Oplossingsgericht werken is een doelgerichte en waarderende methode die je kunt inzetten bij individuele gesprekken en ook bij intervisie, (team-) coaching en verzuimmanagement.

Als het je lukt andere vragen te stellen of je vragen anders te formuleren, dan kan je het verschil maken.
Oplossingsgericht werken in het onderwijs

Wat is oplossingsgericht werken?

We hanteren de volgende uitgangspunten:

  1. Als iets werkt, doe er dan meer van.
  2. Als iets niet werkt, doe er dan minder van; doe dan iets anders.
  3. De oplossing hoeft geen verband te hebben met het probleem. Denk dus niet (alleen) lineair.
  4. Verandering vindt voortdurend plaats en is onvermijdelijk: alles verandert altijd, stabiliteit is een illusie.
  5. Als iets ok of goed genoeg is, ga er dan niet aan 'sleutelen'.
  6. 'Zoom in', vertraag en vraag naar details: kleine stapjes kunnen voor grote veranderingen zorgen.

Oplossingsgericht werken houdt dus in dat je steeds met de cliënt afstemt wat werkt. Ook luister je naar de feedback die de cliënt geeft.

Beginnen met oplossingsgericht werken

beginnen-met-oplossingsgericht-werken

Stel: je komt op station Utrecht bij een lokettiste (bestaan ze nog?) en je zegt tegen haar: “Ik wil niet naar Leeuwarden en ook niet naar Groningen. En ik wil ook niet naar Amsterdam”. Wat zal de lokettiste dan tegen je zeggen? Daarmee kom je tot de kern van oplossingsgericht werken: wat wil de client wel!
 
Veel cliënten kunnen heel precies omschrijven wat ze niet willen of minder willen. Ze zeggen bijvoorbeeld dat ze minder angst willen of minder somber of depressief willen zijn. Of ze zeggen dat ze geen stemmingswisselingen willen, niet over hun ouders of kinderen willen piekeren of minder ruzie willen met hun partner. Maar wat willen ze wel?
 
Voordat je, als cliënt, hulpverlener of leidinggevende 'in de trein stapt', is het belangrijk te weten waar je naar toe wilt, wat je doel is. Daar kan oplossingsgericht werken je prima bij helpen. 

Wat iemand ook wil, hoe klein de stap ook is, het kan een cruciale stap zijn. Een paar voorbeelden:

  • Ik wil meer ontspannen zijn
  • Ik wil soepeler contact met collega's
  • Ik wil vrolijker zijn, meer glimlachen, denken aan de prettige dingen van het leven
  • Ik wil een betere communicatie met mijn team en leidinggevende
  • Ik wil meer in hier en nu leven, mijn gedachten beter accepteren, meer kunnen verdragen

Bij oplossingsgericht werken begin je dus met het eind - het doel, de bestemming - voor ogen. Daar maak ik in mijn trainingen gebruik van.