In 10 minuten de regie bij de cliënt

Datum: 
vrijdag, 1 november, 2013 (Hele dag)
Locatie: 
Bedrijfsartsen Eindhoven

Kosten

€ 0,00 
In 10 minuten de regie bij de cliënt
Oplossingsgerichte technieken  voor in de spreekkamer
 
 
Tijdens uw spreekuur heeft u maximaal 10 minuten de tijd per consult. De volgende cliënt is iemand met burnoutklachten en een externaliserende copingstijl. Tijdens het consult probeert u met veel moeite deze cliënt in beweging te krijgen zodat de persoon zelf plannen gaat maken. Aan het eind van het consult bent u vermoeid en heeft u het idee dat de cliënt niets zal veranderen. Herkenbaar?
Deze nascholing gaat in op het vraagstuk hoe u binnen korte tijd de regie kan terugleggen bij de cliënt, door middel van oplossingsgerichte technieken. In deze benadering richt de arts zich op het motiveren tot verandering, in plaats van het richten op het probleem. Oplossingsgerichte therapie is een respectvolle, snelle en toekomstgerichte benadering die een cliënt in zijn kracht zet. Irritatie, weerstand en frustratie leert u te voorkomen, bij de cliënt en bij uzelf. Ook leert u hoe u met uw houding de kracht en hulpbronnen van de cliënt naar boven haalt: uw manier van vragen stellen bepaalt namelijk ook de richting van de cliënt. Resultaat: de cliënt ontwikkelt hoop en motivatie en er gaat geen kostbare tijd verloren aan goed bedoelde adviezen die niet worden opgevolgd.
 
De oplossingsgerichte technieken zijn o.a. geschikt bij de begeleiding van:
  • cliënten met een chronische ziekte
  • cliënten met onbegrepen lichamelijke klachten en/of psychische problematiek
  • klagende- en externaliserende cliënten, ongemotiveerde cliënten
  • cliënten met een ongezonde leefstijl
 
De dag is opgebouwd uit een combinatie van theorie over oplossingsgerichte therapie en veel oefenen met de technieken, inclusief praktijkvoorbeelden en casuïstiek. De technieken zijn gemakkelijk te leren en snel toepasbaar, dus u heeft er de volgende dag al baat bij.
 
De deelnemer kan na afloop van de nascholing:
  • de techniek van de oplossingsgerichte gespreksvoering toepassen
  • de diverse cliëntengroepen herkennen waarbij deze methode geschikt kan zijn
  • de cliënt stimuleren met door de cliënt zelfbedachte interventies.
  • genieten van een effectievere gespreksvoering in de spreekkamer.
 
Doelgroep: Bedrijfsartsen en huisartsen
Accreditatiepunten: 6 (in aanvraag)
Data: 1-11-2013 (Eindhoven)
Tijd: 9.30 – 16.30
Cursusleiding: Mark Crouzen, klinisch psycholoog/psychotherapeut en master in Solution Focused Therapy.